Urząd Stanu Cywilnego - symbol USC
Zakres obowiązków dla pracowników USC:
URZĄD STANU CYWILNEGO :
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy wykonywanie czynności związanych z rejestracją cywilną z zakresu urodzeń, małżeństw i zgonów a także prowadzenie spraw dotyczących innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osoby poprzez:
- dokonywanie rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów w formie aktów stanu cywilnego.
- prowadzenie akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego.
- zamieszczanie w aktach stanu cywilnego wzmianek dodatkowych i przypisków.
- wydawanie z aktów stanu cywilnego odpisów skróconych, zupełnych i zaświadczeń.
- przyjmowanie oświadczeń w sprawach wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
- zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa od osób pragnących zawrzeć małżeństwo,
- o wstąpieniu w związek małżeński w urzędzie stanu cywilnego oraz poza lokalem USC,
- o nazwisku, jakie będą nosić małżonkowie po zawarciu małżeństwa oraz o nazwisku dzieci zrodzonych z małżeństwa,
- o powrocie osoby rozwiedzionej do nazwiska, które nosiła przed zawarciem małżeństwa,
- o uznaniu ojcostwa dziecka narodzonego lub dziecka poczętego,
- o nadaniu dziecku nazwiska w trybie art.90 §1 Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego,
- sporządzanie protokołów:
- zgłoszenia urodzenia,
- uznania ojcostwa,
- przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński,
- przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- zgłoszenia zgonu,
- przyjęcia oświadczeń, o których mowa w art.88 § 3 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
- przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko,
- przyjęcia oświadczenia o zmianie imienia lub imion dziecka.
- wydawanie zaświadczeń:
- potwierdzającego uznanie ojcostwa,
- stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo,
- o stanie cywilnym,
- o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
- dokonywanie w wymaganej formie:
- sprostowania aktu stanu cywilnego,
- uzupełnienia aktu stanu cywilnego,
- rejestracji aktu urodzenia albo zgonu, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej i nie zostały tam zarejestrowane, oraz rejestracji urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w państwie urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego,
- przeniesienia do rejestru stanu cywilnego w drodze transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego,
- odtworzenia treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, jeżeli według prawa miejsca sporządzenia dokumentu stanowi on akt stanu cywilnego, a uzyskanie jego odpisu nie jest możliwe lub wiąże się z poważnymi trudnościami;
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zmiany imion, nazwisk,
- prowadzenie archiwum akt stanu cywilnego,
- prowadzenie korespondencji dotyczącej spraw USC krajowej i konsularnej,
- przyjmowanie zgłoszeń i przygotowywanie wniosków do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadanie Medalu Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie,
- organizacja uroczystości związanych z jubileuszowymi rocznicami pożycia małżeńskiego,
- występowanie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego o nadanie numeru PESEL,
- aktualizacja rejestru PESEL poprzez
- meldowanie noworodków,
- wymeldowywanie osób zmarłych,
- nanoszenie zmian stanu cywilnego,
- usuwanie rozbieżności.
- współdziałanie z polskimi placówkami konsularnymi i dyplomatycznymi RP za granicą oraz placówkami państw obcych w Polsce.
- współdziałanie z duchownymi kościołów i związków wyznaniowych w zakresie małżeństw wyznaniowych ze skutkami cywilnymi.
- wykonywanie postanowień zawartych w międzynarodowych konwencjach i rozporządzeniach Rady (WE).
- opracowania statystyczne rejestracji stanu cywilnego.
INNE OBOWIĄZKI:
- Przy wydatkowaniu środków publicznych stosować przepisy prawa zamówień publicznych i obowiązujący w Urzędzie regulamin udzielania zamówień;
- Przygotowanie i bieżąca aktualizacja projektów Zarządzeń Wójta i projektów Uchwał Rady Gminy w zakresie działania USC;
- Przygotowanie i przekazanie materiałów do Internetu i do Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie działania USC;
- Przygotowanie odpowiedzi na petycje, skargi i wnioski wpływające do USC oraz przedkładanie kopii dokumentów zakończonych postępowań w sprawie petycji, skarg i wniosków do rejestru prowadzonego przez pracownika w Referacie Organizacyjnym i Informatyki;
- Stosowanie obowiązujących w Urzędzie Gminy procedur.
Informacja wytworzona przez:
Joanna Śmieja , w dniu: 08‑02‑2016 08:00:29
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Marta Pająk
email: m.pajak@pawlowice.pl tel.:32 4756 352 , w dniu: 08‑02‑2016 08:00:29
email: m.pajak@pawlowice.pl tel.:32 4756 352 , w dniu: 08‑02‑2016 08:00:29
Data ostatniej aktualizacji:
08‑02‑2016 13:44:41
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|